Quantcast

Friese talenten schitteren op ‘Dyn Dei’

$
0

SNEEK – Stichting Theater Fryslân organiseert op 17 januari een talentenjacht in het Noorderkerk Theater in Sneek.

Stiekem, misschien wel heel stiekem, droomt bijna iedereen er wel van. Een keertje schitteren op een podium voor een enthousiast publiek. Met zang, dans, cabaret, acrobatiek of….Stichting Theater Fryslân geeft deze mensen een kans. De oprichters, leden van dweilorkest De Glasblazers, zoeken namelijk talenten die samen met de orkestleden mee willen doen aan hun theatertour, volgend jaar november in het Posthuis Theater in Heerenveen.

Om die bijzondere gastoptredens te vinden, staat er in januari een selectiedag op het programma.Iedereen is welkom om zijn of haar talent te showen op ‘Dyn Dei’, zoals de wedstrijd is gedoopt. En Dyn Dei is ook echt voor alle talenten: ,,Iedereen droomt er wel van om mee te doen, maar er is een grote groep mensen die je haast nooit op het podium ziet: mensen met een beperking. Terwijl ook daar zoveel talent zit. Het is ons gelukt om ook mensen uit deze doelgroep aan te trekken”, vertelt Frank Dijkstra van de Stichting Theater Fryslân.

En bij een competitie horen uiteraard juryleden. ,,Wij hebben in ieder geval presentatrice en actrice Lieke van Lexmond en zangeres Gerrie Dantuma al gestrikt voor een plekje achter de jurytafel”, vertelt Dijkstra trots.

Meer dan honderd deelnemers hebben zich aangemeld voor de talentenstrijd en dertig acts zijn nu door naar de voorronde op 17 januari in het Noorderkerk Theater in Sneek. Dijkstra: ,,Het is een knusse omgeving, waar de deelnemers goed kunnen wennen aan het optreden op een podium.” Familie en vrienden zijn bovendien van harte uitgenodigd voor de support. De toegang is gratis.

De selectiedag bestaat uit een voorronde en een finale, waarna er uiteindelijk zes acts worden uitverkoren. Die zijn in november driemaal te bewonderen tijdens de ‘Night around the World’ show van De Glasblazers.  Deze muzikale avond, met daarin de bekende Friese talenten Iris Kroes, Gerrie Dantuma en Raynaud Ritsma, gaat langs verschillende landen en culturen over de hele wereld. Een wereldreis in een notendop dus, met uitstapjes naar alle Friese talenten.

Stichting Theater Fryslân heeft zich ten doel gesteld om op projectbasis (straat)theater-, muziek- en dansvoorstellingen te organiseren. Daarbij is speciale aandacht voor meertaligheid en voor mensen uit bijzondere doelgroepen. Partner van de stichting is SO-Fryslân. De twee partners zetten zich in om mensen met een beperking zoveel mogelijk te laten integreren in en deelnemen aan de maatschappij.

Meer informatie: www.theaterfryslan.nl

#SneekerNieuwsblad #Friesland